Friday, 27 February 2015

Rancangan Perniagaan Honey Bee Enterprise


Latar Belakang Industri

Industri komiditi madu lebah mempunyai potensi sebagai sumber pertumbuhan baru bagi memperluaskan asas pertumbuhan sektor pertanian. Selain itu, dapat meningkatkan ekonomi Negara dengan menambah nilai eksport dan mengurangkan import kerana mempunyai permintaan  di pasaran tempatan dan luar negara. Madu lebah mempunyai potensi yang besar  dalam pasaran tempatan dan luar negara.
Madu lebah ini mempunyai banyak permintaan kerana terdapat banyak khasiatnya terutama dari segi kesihatan . Hal ini demikian, bahan mineral dan vitamin dalam madu asli amat diperlukan oleh tubuh badan yang banyak kelebihan untuk kesihatan seperti untuk sistem pencernaan, awet muda, merawat panas badan, sakit tekak, mencerdaskan otak dan banyak lagi.



Latar Belakang Syarikat

Honey Bee Enterprise akan ditubuhkan pada 7 Januari 2015, ianya sebuah syarikat milik bumiputera sepenuhnya. Pada dasarnya, syarikat ini hanya berkecimpung dalam bidang penternakan. Selain itu, syarikat juga membuat pemprosesan madu lebah untuk dipasarkan. Hal ini kerana, madu lebah ini mempunyai potensi dalam pasaran kerana khasiat untuk kesihatan yang tinggi. Syarikat ini akan berkecimpung dalam bidang keusahawanan. Syarikat ini akan mula beroperasi pada tahun 2015. Kami akan menembusi tempatan dan luar negara untuk menampung permintaan dalam sektor ini.



Nama syarikat        : Honey Bee Enterprise
Tarikh penubuhan   : 7 Januari 2015
Alamat berdaftar    : No,241,Phase 3, Jalan Tun Ahmad Zaidi, P.O. BOX 1784,97000 Bintulu, Sarawak.
E-mel                    : lebahmadu1920@gmail.com
Pemilik                  :




1)      Siti Hajar Binti Mohd Shafiei
2)     Nur Arisah Binti Erialdi
3)     Siti Nurain Binti Shariman
4)     Akmal Bin Hasan
5)     Mohamad Lukman Bin Abdul Majid
6)     Gregory Jock





Taraf  syarikat    : 100% bumiputera
Jenis perniagaan : Lebah madu (Pertanian)




BUTIR-BUTIR PERIBADI


Nama  
:
Siti Hajar Binti Mohamed Shafiei
No. Kad Pengenalan                          
:
950616-08-5786
Alamat Tetap
:
Parit 1, Kampung Sungai Pergam 36100 Bagan Datoh, Perak
Tarikh Lahir                                       
:
16 june1995
Umur
:
20 tahun
Jantina
:
Perempuan
Taraf Perkahwinan
:
Bujang
Warganegara
:
Malaysia
Taraf Pendidikan
:
Diploma Perniagaantani
Agama
:
Islam
Pengalaman Bekerja
:
Perladangan Sawit, Kantin sekolah, kerani remsawit
Pekerjaan Sekarang
:
Ahli Perniagaan
Kemahiran / Kebolehan
:
Bersosial
Jawatan Dalam Syarikat                     
:
Pengurus Besar
No. Telefon / Fax                              
:
03-4149 6929
Handphone
:
013-444 9940




BUTIR-BUTIR PERIBADI


Nama  
:
Nur Arisah Binti Erialdi
No. Kad Pengenalan                          
:
950930-14-5986
Alamat Tetap
:
No 11C Jalan 40B Selayang Baru, 68100 Batu Caves, Selangor

Tarikh Lahir                                       
:
30 September 1995
Umur
:
19 tahun
Jantina
:
Perempuan
Taraf Perkahwinan
:
Bujang
Warganegara
:
Malaysia
Taraf Pendidikan
:
Diploma Perniagaantani
Agama
:
Islam
Pengalaman Bekerja
:
Menguruskan Kedai Serbaneka & Juruwang di Pasaraya 99 Speedmart
Pekerjaan Sekarang
:
Ahli Perniagaan
Kemahiran / Kebolehan
:
Mahir dalam pengkomputeran dan pengendalian maklumat
Jawatan Dalam Syarikat                     
:
Penolong Pengurus
No. Telefon / Fax                              
:
03-4149 6929
Handphone
:
017-3443790



BUTIR-BUTIR PERIBADI


Nama  
:
Siti Nurain Binti Shariman
No. Kad Pengenalan                          
:
930320-13-6304
Alamat Tetap
:
Kampung Tanjung Bakong, 98800 Sundar Sarawak.
Tarikh Lahir                                       
:
20 mac 1993
Umur
:
21 Tahun
Jantina
:
Perempuan
Taraf Perkahwinan
:
Bujang
Warganegara
:
Malaysia
Taraf Pendidikan
:
Diploma Perniagaantani
Agama
:
Islam
Pengalaman Bekerja
:
Bekerja di Restoran
Pekerjaan Sekarang
:
Ahli Perniagaan
Kemahiran / Kebolehan
:
Mahir dalam pengkomputeran dan selok belok pemasaran
Jawatan Dalam Syarikat                     
:
Pengurus Operasi
No. Telefon / Fax                              
:
03-4148 9629
Handphone
:
019-848 6307



BUTIR-BUTIR PERIBADI


Nama  
:
Mohamad Lukman Bin Abd Majid
No. Kad Pengenalan                          
:
950306-10-5569
Alamat Tetap
:
96, Blok 1, Felda Gugusan Raja Alias 1,72120 Bandar Seri Jempol, Negeri Sembilan
Tarikh Lahir                                       
:
20 mac 1993
Umur
:
20 Tahun
Jantina
:
lelaki
Taraf Perkahwinan
:
Bujang
Warganegara
:
Malaysia
Taraf Pendidikan
:
Diploma Perniagaantani
Agama
:
Islam
Pengalaman Bekerja
:
Bekerja di Restoran dan nursery sawit
Pekerjaan Sekarang
:
Ahli Perniagaan
Kemahiran / Kebolehan
:
Bersukan
Jawatan Dalam Syarikat                     
:
Pengurus Kewangan
No. Telefon / Fax                              
:
03-4148 9629
Handphone
:
012-978 1614




BUTIR-BUTIR PERIBADI 



Nama  
:
Akmal Bin Hasan
No. Kad Pengenalan                          
:
950530065469

Alamat Tetap
:
No 10 Kampung Tanjung Besar, Temerloh Pahang Darul Makmur
Tarikh Lahir                                       
:
30 Mei 1995
Umur
:
20 Tahun
Jantina
:
lelaki
Taraf Perkahwinan
:
Bujang
Warganegara
:
Malaysia
Taraf Pendidikan
:
Diploma Perniagaantani
Agama
:
Islam
Pengalaman Bekerja
:
Radicare hospital dan berniaga
Pekerjaan Sekarang
:
Ahli Perniagaan
Kemahiran / Kebolehan
:
Pengurusan perladangan
Jawatan Dalam Syarikat                     
:
Pengurus sumber kemanusiaan 
No. Telefon / Fax                              
:
03-4148 9629
Handphone
:
01114031718



BUTIR-BUTIR PERIBADI


Nama  
:
Gregory Jock
No. Kad Pengenalan                          
:
950521-13-6421

Alamat Tetap
:
No 75 Pine Desa Jalan Sebeiw 97000 Bintulu
Tarikh Lahir                                       
:
21 Mei 1995
Umur
:
20 Tahun
Jantina
:
lelaki
Taraf Perkahwinan
:
Bujang
Warganegara
:
Malaysia
Taraf Pendidikan
:
Diploma Perniagaantani
Agama
:
Kristian
Pengalaman Bekerja
:
Pengawal keselamatan S.O.P.B
Pekerjaan Sekarang
:
Ahli Perniagaan
Kemahiran / Kebolehan
:
Pengurusan perladangan dan penternakan
Jawatan Dalam Syarikat                     
:
Pengurus Pemasaran 
No. Telefon / Fax                              
:
03-4148 9629
Handphone
:
01114031718














Carta Organisasi





Visi
Menjadikan lebah madu antara industri penternakan yang cemerlang dalam Malaysia     menjelang 2020.

Misi
Menjalankan industri penternakan lebah madu untuk menghasilkan madu lebah yang berkualiti untuk permintaan secara berterusan. Sekaligus, menyumbang kepada produktiviti dan ekonomi negara.

Objektif
  1.    Melahirkan usahawan yang berani dan budaya saing dalam sektor pertanian. 
  2. Meningkatkan hasil pertanian negara.
  3. Membuka peluang pekerjaan kepada masyarakat.



Logo Syarikat


Gambar di atas merupakan logo syarikat kami iaitu Honey Bee Enterprise.


Logo kami mengandungi maksud-maksud yang tertentu :

1)     Bentuk Diamond
Bentuk ini membawa maksud ketinggian kualiti produk madu lebah umpama diamond.
2)     Lima Bucu
Lima membawa maksud semua pemilik bekerjasama untuk mencapai visi dan misi syarikat.
3)     Gambar Lebah
Mengekspresikan identity produk kami.
4)     Sayap Lebah
Mengembangkan produk kami untuk menguasai pasaran tempatan dan menembusi pasaran antarabangsa.
5)     Warna kuning keemasan dan hitam
Warna tersebut menunjukkan warna lebah dan madu.






Analisis SWOT



1)      Kekuatan
·         Syarikat kami mengeluarkan produk yang terhasil secara semulajadi dan berkhasiat.
·         Kami juga menggunakan pemasaran promosi untuk memperkenalkan produk kami kepada pelanggan.

2)      Kelemahan
·         Syarikat kami merupakan syarikat baru justeru untuk mendapatkan pelanggan tetap agak sukar.
·         Syarikat kami juga mempunyai ramai pesaing di dalam danluar negara di mana produk yang terhasil adalah sama khasiatnya.

3)      Ancaman
·         Syarikat kami mempunyai pesaing di mana mereka mengeluarkan produk tiruan .
·         Contohnya, madu yang dijual di dalam botol dengan haga yang sama.
·         Pesaing memberikan harga yang lebih murah berbanding produk kami juga turut berlaku.

4)      Peluang
·         Tempat target pasaran kami ialah Bintulu dan mempunyai pasaran yang luas dan tinggi kerana mendapat permintaan yang tinggi.







Ringkasan Eksekutif

Honey Bee Enterprise merupakan sebuah syarikat  penternakan dan pemprosesan serta menghasilkan produk iaitu lebah madu berasaskan lebah . Syarikat kami ditubuhkan bersama enam orang ahli rakan kongsi yang diketuai oleh Siti Hajar Binti Mohamed Shafiei yang berasal dari Perak dan ahli jawatan kuasa yang lain iaitu Nur Arisah Binti Erialdi berasal dari Selangor , seterusnya  Siti Nurain Binti Shariman berasal dari Sarawak dan Mohamad Lukman Bin Abd Majid yang berasal dari Negeri Sembilan , Gregory Jock dari Sarawak dan Akmal Bin Hasan dari Pahang merupakan lepasan Diploma Pertanian Universiti Kampus Bintulu Sarawak (UPMKB). Gabungan enam orang rakan kongsi telah mencetuskan satu idea di mana penubuhan syarikat pada 7 Januari 2015 telah  ditubuhkan dan pengeluaran hasil produk iaitu lebah madu dipasarkan.

Syarikat kami didaftarkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia serta diluluskan selama 14 hari bekerja kerana kami berjaya untuk memenuhi syarat kelayakan sesebuah syarikat baru. Pengurusan ini memudahkan lagi kami untuk meneruskan perjuangan  dalam bidang tersebut. Selain itu,  syarikat kami juga merupakan pengeluar lebah madu yang mempunyai potensi dalam pasaran kerana khasiat kesihatan yang tinggi serta dapat menarik masyarakat Malaysia untuk memilih produk kami.
Syarikat dan kilang juga ditubuhkan berhampiran agar memudahkan pengurusan dan pentadbiran. Syarikat dan kilang kami terletak di No. 241, Phase 3, jalan Tun Ahmad Zaidi, P.O. Box 1784, 97000 Bintulu, Sarawak.  

Oleh kerana syarikat kami mengeluarkan hasil makanan, kami telah mendapat pengiktirafan HALAL dari pihak JAKIM. Antara kriteria untuk mendapat pengiktirafan tersebut syarikat kami telah memastikan produk kami berada dalam bersih dan selamat untuk dimakan. Selain itu, makanan bukanlah terdiri daripada atau mengandungi apa-apa bahagiaan dari binatang yang diharamkan oleh hukum dan syarak islam serta perkara yang memudaratkan.

Dari segi promosi, syarikat kami menghebatkan strategi promosi kami untuk memperkenalkan produk kami dan bersaing dengan pesaing-pesaing di Malaysia. Syarikat kami mengadakan pelbagai jenis pengiklanan seperti di laman sosial dan radio untuk menarik minat pelanggan mengetahui kewujudan syarikat kami dan mencuba sendiri kenikmatan rasa yang dimiliki pada produk kami. Bukan itu sahaja, syarikat kami juga menyediakan hadiah percuma, promosi jualan dan bantuan jualan juga turut  diberikan kepada pelanggan untuk mengalakkan pembelian dan sentiasa bersedia untuk membantu pelanggan seandainya berlaku permasalahan terhadap produk kami.
                                                                                                                      
Seterusnya, dari segi penyebaran kami mengunakan 2 kaedah saluran pemasaran iaitu saluran permasaran secara langsung dan tidak langsung. Saluran permasaran secara langsung kami menggunakan perkhidmatan atas talian iaitu internet yang diberikan oleh FAMA jadi kami dapat berhubung secara terus kepada pelanggan tanpa ada orang tengah. Kami juga menggunakan orang tengah iaitu pasaraya besar dalam memasarkan produk kami supaya orang ramai dapat mengetahui kewujudan produk kami di pasaran.

Harga yang kami tetapkan dalam produk kami ialah kami mengunakan harga berdasarkan nilai produk yang kami tawarkan. Jadi harga kami lebih mahal berbanding dengan harga bagi pesaing kami. Oleh itu, kami menambahkan servis perkhidmatan kepada pengguna seperti bantuan jualan, promosi yang menarik dan kualiti produk yang kami berikan juga adalah terbaik. Kami memberikan harga yang berpatutan untuk jualan pelanggan secara terus.







Lampiran







Analisis Pemasaran
i. Pemetakan pemasaran analisis
a) Pendekatan Pemetakan

·         Syarikat kami Honey Bee Enterprise telah membuat  target pasaran di kawasan Bintulu,di tengah-tengah Bandar kerana ia berpotensi untuk dijual dan mendapat sambutan yang memuaskan.
·         Penduduk yang hidup di bandar adalah seorang yang sibuk dan berkepadatan tinggi sehingga mereka terpaksa bersaing untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik dan gaya hidup yang sihat.
·         syarikat kami adalah salah sebuah syarikat yang membantu penduduk memenuhi permintaan di mana mengeluarkan produk yang memberikan kesan kepada kesihatan  dan mudah diperolehi.
·         Menggunakan pendekatan pemetakan untuk memasarkan produk kami iaitu madu lebah madu asli dengan menekankan 4 komponen, iaitu geografi, demografik, psiografi dan tingkah laku.

Geografik.

·         Pemilihan lokasi yang bersesuaian bagi memasarkan madu lebah adalah di bandar.
·         Bandar Bintulu merupakan pusat bandar yang menjadi tumpuan penduduk di seluruh negara mencari pekerjaan, sumber petroleum dan sebagainya.
·         Keadaan ini telah menyebabkan gaya hidup mereka sibuk dan menginginkan sesuatu produk makanan yang sihat dan berkhasiat.

Demografik

·         Syarikat kami juga telah mengkaji mengenai gaya hidup, pendapatan, bangsa, umur dan pekerjaan penduduk bandar.
·         Produk kami semestinya mampu milik untuk semua golongan orang kaya atau sederhana, peringkat umur, bangsa atau apa-apa sahaja.
·         Berdasarkan penyiasatan dan maklumat yang diperoleh, ciri-ciri demografik yang ditekankan ialah
                                i.            Umur               : 23 sehingga 33 tahun
                              ii.            Pekerjaan dan berpelajaran
                            iii.            Gaya hidup yang sibuk
                            iv.            Berpendapatan             : RM 1500- RM 2500.

Psikologi
  •  Bermaksud bagaimana untuk kita menembusi pasaran melalui bagaimana cara seseorang individu atau pengguna berfikir. 
  • Syarikat kami mengeluarkan produk yang mudah dan menjamin kesihatan  bersesuaian dengan gaya hidup mereka yang sibuk.       
  •  Selain itu, produk kami yang memberi kebaikan kesihatan mampu memotivasikan pelanggan untuk membeli produk kami.
  • Syarikat kami telah menggunakan pembungkusan yang  unik untuk menarik pelanggan.  Selain itu produk kami juga kelihatan seperti eksklusif melalui pembungkusan, maklumat yang tertera, jenama, khasiat dan sebagainya menunjukkan seseorang itu mempunyai peribadi yang mewah dan kelas sosial yang tinggi serta mengambil berat terhadap kesihatan.

Tingkah laku 
  • Madu asli yang terhasil daripada lebah liar di mana semua orang tahu tentang kabaikan dan khasiat yang terkandung di dalam madu sejak sekian lama.
  • Justeru dengan adanya produk kami secara tidak langsung ia dapat memberi kebaikan dari segi kesihatan dan serta boleh diamalkan menjadi sunnah.
  • Produk kami tertumpu kepada semua lapisan masyarakat.



b) Keperluan oleh pemetakan ( need by segment)

  •      Syarikat kami telah menjalankan aktiviti penternakan, pemprosesan sehinggalah kepada penghasilan produk iaitu madu lebah yang mampu menarik perhatian pelanggan dan mengekalkan rasa madu asli yang sebenar kepada penggemar dan dipasarkan.
  •             Ia sangat bersesuain dengan kawasan target pasaran kami yang kebanyakkan individu yang sibuk serta mengambil ringan terhadap kesihatan.



c) Potensi pemetakan (segment potential)
  • Syarikat kami percaya bahawa produk madu kami boleh pergi lebih jauh kerana kebaikan dan khasiat produk itu sendiri mampu menembusi pasaran.


ii. Pasaran persekitaran makro

·         Faktor persekitaran yang tidak boleh dikawal dan tidak terkawal oleh mana-mana pihak. Perkara yang mempengaruhi persekitaran adalah seperti ekonomi domestik dan antarabangsa.
·         Syarikat dan kilang kami terletak di bandar Bintulu bagi memudahkan pengedaran  ke seluruh agensi lain serta dapat mengurangkan kos penghantaran kerana kebanyakan individu akan tertumpu kepada persekitaran bandar.
·         Syarikat kami memastikan produk kami diselaraskan dan diterima oleh pengguna melalui cici-ciri persekitaran makro iaitu demografi, ekonomi, semula jadi, teknologi, politik, dan budaya.

a) Demografi
  • Kami menfokuskan dikawasan bandar seperti bandar Bintulu serta lingkungan umur diantara  23 hingga 33tahun.
  • Kerana mereka mempunyai pendapatan yang kukuh serta sikap ingin memiliki produk yang mampu memberikan kebaikan terutamanya dari segi kesihatan. 
  • Individu yang bekerja serta berpendidikan.


b) Ekonomi
  •          Harga yang di tawarkan bergantung kepada pembangunan ekonomi Negara.



c) Semula jadi
  • Syarikat kami mengunakan sumber bahan yang berkualiti tinggi dan semulajadi dari lebah.
  • Tidak menggunakan sebarang bahan pewarna atau perasa tiruan ke dalam produk kami amat menekankan kualiti dan keselamatan produk makanan yang kami hasilkan kepada pelanggan.


d) Teknologi

  •   menggunakan teknologi media massa seperti komputer, telefon bimbit email,facebook,twitter,instagram untuk perkhidmatan atas talian dalam pemasaran produk.


e) Politik
  •              Mendapat pengiktirafan HALAL dari JAKIM. Syarikat kami memenuhi syarat kelayakan antaranya, bersih, selamat dan tidak mengandungi unsur-unsur yang was-was untuk dimakan. 
  •       Seterusnya bagi penubuhan sesebuah syarikat, kami telah mendaftar di pejabat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi pendaftaran syarikat.

F) Budaya
·        
  •       Budaya adalah pekara yang diamalkan di sesuatu tempat dari turun temurun seperti adat dan budaya, bahasa, agama, cara pemakaian dan nilai moral.
  •        Lebah madu merupakan  makanan tradisi tetapi dengan wajah baru dan bersesuaian mengikut kehendak pelanggan dengan membuat sesuatu trend yang digunakan


1 comment: