Latar Belakang Industri
Industri komiditi madu lebah
mempunyai potensi sebagai sumber pertumbuhan baru bagi memperluaskan asas
pertumbuhan sektor pertanian. Selain itu, dapat meningkatkan ekonomi Negara
dengan menambah nilai eksport dan mengurangkan import kerana mempunyai
permintaan di pasaran tempatan dan luar negara. Madu lebah mempunyai
potensi yang besar dalam pasaran tempatan dan luar negara.
Madu lebah ini mempunyai banyak
permintaan kerana terdapat banyak khasiatnya terutama dari segi kesihatan . Hal
ini demikian, bahan mineral dan vitamin dalam madu asli amat diperlukan oleh
tubuh badan yang banyak kelebihan untuk kesihatan seperti untuk sistem
pencernaan, awet muda, merawat panas badan, sakit tekak, mencerdaskan otak dan
banyak lagi.
Latar Belakang Syarikat
Honey Bee Enterprise akan
ditubuhkan pada 7 Januari 2015, ianya sebuah syarikat milik bumiputera
sepenuhnya. Pada dasarnya, syarikat ini hanya berkecimpung dalam bidang
penternakan. Selain itu, syarikat juga membuat pemprosesan madu lebah untuk
dipasarkan. Hal ini kerana, madu lebah ini mempunyai potensi dalam pasaran
kerana khasiat untuk kesihatan yang tinggi. Syarikat ini akan berkecimpung
dalam bidang keusahawanan. Syarikat ini akan mula beroperasi pada tahun 2015.
Kami akan menembusi tempatan dan luar negara untuk menampung permintaan dalam
sektor ini.
Nama syarikat : Honey
Bee Enterprise
Tarikh penubuhan : 7 Januari 2015
Alamat berdaftar : No,241,Phase 3, Jalan Tun Ahmad
Zaidi, P.O. BOX 1784,97000 Bintulu, Sarawak.
E-mel
: lebahmadu1920@gmail.com
Pemilik
:
1) Siti Hajar Binti Mohd Shafiei
2) Nur Arisah Binti Erialdi
3) Siti Nurain Binti Shariman
4) Akmal Bin Hasan
5) Mohamad Lukman Bin Abdul Majid
6) Gregory Jock
Taraf syarikat : 100% bumiputera
Jenis perniagaan : Lebah madu (Pertanian)
BUTIR-BUTIR PERIBADI
Nama
|
:
|
Siti Hajar Binti Mohamed Shafiei
|
No. Kad Pengenalan
|
:
|
950616-08-5786
|
Alamat Tetap
|
:
|
Parit 1, Kampung Sungai Pergam 36100 Bagan Datoh, Perak
|
Tarikh Lahir
|
:
|
16 june1995
|
Umur
|
:
|
20 tahun
|
Jantina
|
:
|
Perempuan
|
Taraf Perkahwinan
|
:
|
Bujang
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
Taraf Pendidikan
|
:
|
Diploma Perniagaantani
|
Agama
|
:
|
Islam
|
Pengalaman Bekerja
|
:
|
Perladangan Sawit, Kantin sekolah, kerani
remsawit
|
Pekerjaan Sekarang
|
:
|
Ahli Perniagaan
|
Kemahiran / Kebolehan
|
:
|
Bersosial
|
Jawatan Dalam Syarikat
|
:
|
Pengurus
Besar
|
No. Telefon / Fax
|
:
|
03-4149 6929
|
Handphone
|
:
|
013-444 9940
|
BUTIR-BUTIR
PERIBADI
Nama
|
:
|
Nur Arisah Binti Erialdi
|
No. Kad Pengenalan
|
:
|
950930-14-5986
|
Alamat Tetap
|
:
|
No 11C Jalan 40B Selayang Baru,
68100 Batu Caves, Selangor
|
Tarikh Lahir
|
:
|
30 September 1995
|
Umur
|
:
|
19 tahun
|
Jantina
|
:
|
Perempuan
|
Taraf Perkahwinan
|
:
|
Bujang
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
Taraf Pendidikan
|
:
|
Diploma Perniagaantani
|
Agama
|
:
|
Islam
|
Pengalaman Bekerja
|
:
|
Menguruskan Kedai Serbaneka &
Juruwang di Pasaraya 99 Speedmart
|
Pekerjaan Sekarang
|
:
|
Ahli Perniagaan
|
Kemahiran / Kebolehan
|
:
|
Mahir dalam pengkomputeran dan
pengendalian maklumat
|
Jawatan Dalam Syarikat
|
:
|
Penolong
Pengurus
|
No. Telefon / Fax
|
:
|
03-4149 6929
|
Handphone
|
:
|
017-3443790
|
BUTIR-BUTIR
PERIBADI
Nama
|
:
|
Siti Nurain
Binti Shariman
|
No. Kad Pengenalan
|
:
|
930320-13-6304
|
Alamat Tetap
|
:
|
Kampung
Tanjung Bakong, 98800 Sundar Sarawak.
|
Tarikh Lahir
|
:
|
20 mac 1993
|
Umur
|
:
|
21 Tahun
|
Jantina
|
:
|
Perempuan
|
Taraf Perkahwinan
|
:
|
Bujang
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
Taraf Pendidikan
|
:
|
Diploma Perniagaantani
|
Agama
|
:
|
Islam
|
Pengalaman Bekerja
|
:
|
Bekerja di Restoran
|
Pekerjaan Sekarang
|
:
|
Ahli Perniagaan
|
Kemahiran / Kebolehan
|
:
|
Mahir dalam
pengkomputeran dan selok belok pemasaran
|
Jawatan Dalam Syarikat
|
:
|
Pengurus Operasi
|
No. Telefon / Fax
|
:
|
03-4148 9629
|
Handphone
|
:
|
019-848 6307
|
BUTIR-BUTIR
PERIBADI
Nama
|
:
|
Mohamad
Lukman Bin Abd Majid
|
No. Kad Pengenalan
|
:
|
950306-10-5569
|
Alamat Tetap
|
:
|
96, Blok 1, Felda Gugusan Raja Alias
1,72120 Bandar Seri Jempol, Negeri Sembilan
|
Tarikh Lahir
|
:
|
20 mac 1993
|
Umur
|
:
|
20 Tahun
|
Jantina
|
:
|
lelaki
|
Taraf Perkahwinan
|
:
|
Bujang
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
Taraf Pendidikan
|
:
|
Diploma Perniagaantani
|
Agama
|
:
|
Islam
|
Pengalaman Bekerja
|
:
|
Bekerja di Restoran dan nursery sawit
|
Pekerjaan Sekarang
|
:
|
Ahli Perniagaan
|
Kemahiran / Kebolehan
|
:
|
Bersukan
|
Jawatan Dalam Syarikat
|
:
|
Pengurus Kewangan
|
No. Telefon / Fax
|
:
|
03-4148 9629
|
Handphone
|
:
|
012-978 1614
|
BUTIR-BUTIR
PERIBADI
Nama
|
:
|
Akmal Bin
Hasan
|
No. Kad Pengenalan
|
:
|
950530065469
|
Alamat Tetap
|
:
|
No 10
Kampung Tanjung Besar, Temerloh Pahang Darul Makmur
|
Tarikh Lahir
|
:
|
30 Mei 1995
|
Umur
|
:
|
20 Tahun
|
Jantina
|
:
|
lelaki
|
Taraf Perkahwinan
|
:
|
Bujang
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
Taraf Pendidikan
|
:
|
Diploma Perniagaantani
|
Agama
|
:
|
Islam
|
Pengalaman Bekerja
|
:
|
Radicare hospital dan berniaga
|
Pekerjaan Sekarang
|
:
|
Ahli Perniagaan
|
Kemahiran / Kebolehan
|
:
|
Pengurusan
perladangan
|
Jawatan Dalam Syarikat
|
:
|
Pengurus sumber kemanusiaan
|
No. Telefon / Fax
|
:
|
03-4148 9629
|
Handphone
|
:
|
01114031718
|
BUTIR-BUTIR
PERIBADI
Nama
|
:
|
Gregory Jock
|
No. Kad Pengenalan
|
:
|
950521-13-6421
|
Alamat Tetap
|
:
|
No 75 Pine
Desa Jalan Sebeiw 97000 Bintulu
|
Tarikh Lahir
|
:
|
21 Mei 1995
|
Umur
|
:
|
20 Tahun
|
Jantina
|
:
|
lelaki
|
Taraf Perkahwinan
|
:
|
Bujang
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
Taraf Pendidikan
|
:
|
Diploma Perniagaantani
|
Agama
|
:
|
Kristian
|
Pengalaman Bekerja
|
:
|
Pengawal keselamatan S.O.P.B
|
Pekerjaan Sekarang
|
:
|
Ahli Perniagaan
|
Kemahiran / Kebolehan
|
:
|
Pengurusan
perladangan dan penternakan
|
Jawatan Dalam Syarikat
|
:
|
Pengurus Pemasaran
|
No. Telefon / Fax
|
:
|
03-4148 9629
|
Handphone
|
:
|
01114031718
|
Carta
Organisasi
Visi
Menjadikan lebah madu antara industri
penternakan yang cemerlang dalam Malaysia menjelang
2020.
Misi
Menjalankan industri penternakan
lebah madu untuk menghasilkan madu lebah yang berkualiti untuk permintaan
secara berterusan. Sekaligus, menyumbang kepada produktiviti dan ekonomi
negara.
Objektif
- Melahirkan usahawan yang berani dan budaya saing dalam sektor pertanian.
- Meningkatkan hasil pertanian negara.
- Membuka peluang pekerjaan kepada masyarakat.
Logo Syarikat
Gambar di atas merupakan logo syarikat kami iaitu
Honey Bee Enterprise.
Logo kami mengandungi
maksud-maksud yang tertentu :
1)
Bentuk Diamond
|
Bentuk ini membawa maksud ketinggian kualiti produk madu lebah umpama
diamond.
|
2)
Lima Bucu
|
Lima membawa maksud semua pemilik bekerjasama untuk mencapai visi dan
misi syarikat.
|
3)
Gambar Lebah
|
Mengekspresikan identity produk kami.
|
4)
Sayap Lebah
|
Mengembangkan produk kami untuk menguasai pasaran tempatan dan
menembusi pasaran antarabangsa.
|
5)
Warna kuning keemasan dan hitam
|
Warna tersebut menunjukkan warna lebah dan madu.
|
Analisis SWOT
1) Kekuatan
|
·
Syarikat kami mengeluarkan produk yang
terhasil secara semulajadi dan berkhasiat.
·
Kami juga menggunakan pemasaran
promosi untuk memperkenalkan produk kami kepada pelanggan.
|
2) Kelemahan
|
·
Syarikat kami merupakan syarikat baru justeru
untuk mendapatkan pelanggan tetap agak sukar.
·
Syarikat kami juga mempunyai ramai
pesaing di dalam danluar negara di mana produk yang terhasil adalah sama
khasiatnya.
|
3) Ancaman
|
·
Syarikat kami mempunyai pesaing di
mana mereka mengeluarkan produk tiruan .
·
Contohnya, madu yang dijual di dalam
botol dengan haga yang sama.
·
Pesaing memberikan harga yang lebih
murah berbanding produk kami juga turut berlaku.
|
4) Peluang
|
·
Tempat target pasaran kami ialah
Bintulu dan mempunyai pasaran yang luas dan tinggi kerana mendapat permintaan
yang tinggi.
|
Ringkasan Eksekutif
Honey Bee Enterprise merupakan sebuah
syarikat penternakan dan
pemprosesan serta menghasilkan produk iaitu lebah madu berasaskan lebah .
Syarikat kami ditubuhkan bersama enam orang ahli rakan kongsi yang diketuai
oleh Siti Hajar Binti Mohamed Shafiei yang berasal dari Perak dan ahli jawatan
kuasa yang lain iaitu Nur Arisah Binti Erialdi berasal dari Selangor ,
seterusnya Siti Nurain
Binti Shariman berasal dari Sarawak dan Mohamad Lukman Bin Abd Majid yang
berasal dari Negeri Sembilan , Gregory Jock dari Sarawak dan Akmal Bin Hasan
dari Pahang merupakan lepasan Diploma Pertanian Universiti Kampus Bintulu
Sarawak (UPMKB). Gabungan enam orang rakan kongsi telah mencetuskan satu idea
di mana penubuhan syarikat pada 7 Januari 2015 telah ditubuhkan dan pengeluaran hasil
produk iaitu lebah madu dipasarkan.
Syarikat kami didaftarkan di
Suruhanjaya Syarikat Malaysia serta diluluskan selama 14 hari bekerja kerana
kami berjaya untuk memenuhi syarat kelayakan sesebuah syarikat baru. Pengurusan
ini memudahkan lagi kami untuk meneruskan perjuangan dalam bidang tersebut. Selain
itu, syarikat kami juga
merupakan pengeluar lebah madu yang mempunyai potensi dalam pasaran kerana
khasiat kesihatan yang tinggi serta dapat menarik masyarakat Malaysia untuk
memilih produk kami.
Syarikat dan kilang juga ditubuhkan
berhampiran agar memudahkan pengurusan dan pentadbiran. Syarikat dan kilang
kami terletak di No. 241, Phase 3, jalan Tun Ahmad Zaidi, P.O. Box 1784, 97000
Bintulu, Sarawak.
Oleh kerana syarikat kami mengeluarkan
hasil makanan, kami telah mendapat pengiktirafan HALAL dari pihak JAKIM. Antara
kriteria untuk mendapat pengiktirafan tersebut syarikat kami telah memastikan
produk kami berada dalam bersih dan selamat untuk dimakan. Selain itu, makanan
bukanlah terdiri daripada atau mengandungi apa-apa bahagiaan dari binatang yang
diharamkan oleh hukum dan syarak islam serta perkara yang memudaratkan.
Dari segi promosi, syarikat kami
menghebatkan strategi promosi kami untuk memperkenalkan produk kami dan
bersaing dengan pesaing-pesaing di Malaysia. Syarikat kami mengadakan pelbagai
jenis pengiklanan seperti di laman sosial dan radio untuk menarik minat
pelanggan mengetahui kewujudan syarikat kami dan mencuba sendiri kenikmatan
rasa yang dimiliki pada produk kami. Bukan itu sahaja, syarikat kami juga
menyediakan hadiah percuma, promosi jualan dan bantuan jualan juga turut diberikan kepada pelanggan untuk
mengalakkan pembelian dan sentiasa bersedia untuk membantu pelanggan seandainya
berlaku permasalahan terhadap produk kami.
Seterusnya,
dari segi penyebaran kami mengunakan 2 kaedah saluran pemasaran iaitu saluran
permasaran secara langsung dan tidak langsung. Saluran permasaran secara
langsung kami menggunakan perkhidmatan atas talian iaitu internet yang
diberikan oleh FAMA jadi kami dapat berhubung secara terus kepada pelanggan
tanpa ada orang tengah. Kami juga menggunakan orang tengah iaitu pasaraya besar
dalam memasarkan produk kami supaya orang ramai dapat mengetahui kewujudan
produk kami di pasaran.
Harga yang
kami tetapkan dalam produk kami ialah kami mengunakan harga berdasarkan nilai
produk yang kami tawarkan. Jadi harga kami lebih mahal berbanding dengan harga
bagi pesaing kami. Oleh itu, kami menambahkan servis perkhidmatan kepada
pengguna seperti bantuan jualan, promosi yang menarik dan kualiti produk yang
kami berikan juga adalah terbaik. Kami memberikan harga yang berpatutan untuk
jualan pelanggan secara terus.
Lampiran
Analisis
Pemasaran
i.
Pemetakan pemasaran analisis
a) Pendekatan Pemetakan
·
Syarikat kami
Honey Bee Enterprise telah membuat
target pasaran di kawasan Bintulu,di tengah-tengah Bandar kerana ia
berpotensi untuk dijual dan mendapat sambutan yang memuaskan.
·
Penduduk yang
hidup di bandar adalah seorang yang sibuk dan berkepadatan tinggi sehingga
mereka terpaksa bersaing untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik dan gaya
hidup yang sihat.
·
syarikat kami
adalah salah sebuah syarikat yang membantu penduduk memenuhi permintaan di mana
mengeluarkan produk yang memberikan kesan kepada kesihatan dan mudah diperolehi.
·
Menggunakan
pendekatan pemetakan untuk memasarkan produk kami iaitu madu lebah madu asli
dengan menekankan 4 komponen, iaitu geografi, demografik, psiografi dan tingkah
laku.
Geografik.
·
Pemilihan lokasi
yang bersesuaian bagi memasarkan madu lebah adalah di bandar.
·
Bandar Bintulu merupakan
pusat bandar yang menjadi tumpuan penduduk di seluruh negara mencari pekerjaan,
sumber petroleum dan sebagainya.
·
Keadaan ini telah
menyebabkan gaya hidup mereka sibuk dan menginginkan sesuatu produk makanan
yang sihat dan berkhasiat.
Demografik
·
Syarikat kami
juga telah mengkaji mengenai gaya hidup, pendapatan, bangsa, umur dan pekerjaan
penduduk bandar.
·
Produk kami
semestinya mampu milik untuk semua golongan orang kaya atau sederhana,
peringkat umur, bangsa atau apa-apa sahaja.
·
Berdasarkan
penyiasatan dan maklumat yang diperoleh, ciri-ciri demografik yang ditekankan
ialah
i.
Umur : 23 sehingga 33 tahun
ii.
Pekerjaan dan
berpelajaran
iii.
Gaya hidup yang
sibuk
iv.
Berpendapatan : RM 1500- RM 2500.
Psikologi
- Bermaksud bagaimana untuk kita menembusi pasaran melalui bagaimana cara seseorang individu atau pengguna berfikir.
- Syarikat kami mengeluarkan produk yang mudah dan menjamin kesihatan bersesuaian dengan gaya hidup mereka yang sibuk.
- Selain itu, produk kami yang memberi kebaikan kesihatan mampu memotivasikan pelanggan untuk membeli produk kami.
- Syarikat kami telah menggunakan pembungkusan yang unik untuk menarik pelanggan. Selain itu produk kami juga kelihatan seperti eksklusif melalui pembungkusan, maklumat yang tertera, jenama, khasiat dan sebagainya menunjukkan seseorang itu mempunyai peribadi yang mewah dan kelas sosial yang tinggi serta mengambil berat terhadap kesihatan.
Tingkah laku
- Madu asli yang terhasil daripada lebah liar di mana semua orang tahu tentang kabaikan dan khasiat yang terkandung di dalam madu sejak sekian lama.
- Justeru dengan adanya produk kami secara tidak langsung ia dapat memberi kebaikan dari segi kesihatan dan serta boleh diamalkan menjadi sunnah.
- Produk kami tertumpu kepada semua lapisan masyarakat.
b) Keperluan oleh pemetakan ( need by
segment)
- Syarikat kami telah menjalankan aktiviti penternakan, pemprosesan sehinggalah kepada penghasilan produk iaitu madu lebah yang mampu menarik perhatian pelanggan dan mengekalkan rasa madu asli yang sebenar kepada penggemar dan dipasarkan.
- Ia sangat bersesuain dengan kawasan target pasaran kami yang kebanyakkan individu yang sibuk serta mengambil ringan terhadap kesihatan.
c) Potensi pemetakan (segment potential)
- Syarikat kami percaya bahawa produk madu kami boleh pergi lebih jauh kerana kebaikan dan khasiat produk itu sendiri mampu menembusi pasaran.
ii. Pasaran persekitaran makro
·
Faktor
persekitaran yang tidak boleh dikawal dan tidak terkawal oleh mana-mana pihak.
Perkara yang mempengaruhi persekitaran adalah seperti ekonomi domestik dan
antarabangsa.
·
Syarikat
dan kilang kami terletak di bandar Bintulu bagi memudahkan pengedaran ke seluruh agensi lain serta dapat
mengurangkan kos penghantaran kerana kebanyakan individu akan tertumpu kepada
persekitaran bandar.
·
Syarikat
kami memastikan produk kami diselaraskan dan diterima oleh pengguna melalui
cici-ciri persekitaran makro iaitu demografi, ekonomi, semula jadi, teknologi,
politik, dan budaya.
a) Demografi
- Kami menfokuskan dikawasan bandar seperti bandar Bintulu serta lingkungan umur diantara 23 hingga 33tahun.
- Kerana mereka mempunyai pendapatan yang kukuh serta sikap ingin memiliki produk yang mampu memberikan kebaikan terutamanya dari segi kesihatan.
- Individu yang bekerja serta berpendidikan.
b) Ekonomi
- Harga yang di tawarkan bergantung kepada pembangunan ekonomi Negara.
c) Semula jadi
- Syarikat kami mengunakan sumber bahan yang berkualiti tinggi dan semulajadi dari lebah.
- Tidak menggunakan sebarang bahan pewarna atau perasa tiruan ke dalam produk kami amat menekankan kualiti dan keselamatan produk makanan yang kami hasilkan kepada pelanggan.
d) Teknologi
- menggunakan teknologi media massa seperti komputer, telefon bimbit email,facebook,twitter,instagram untuk perkhidmatan atas talian dalam pemasaran produk.
e) Politik
- Mendapat pengiktirafan HALAL dari JAKIM. Syarikat kami memenuhi syarat kelayakan antaranya, bersih, selamat dan tidak mengandungi unsur-unsur yang was-was untuk dimakan.
- Seterusnya bagi penubuhan sesebuah syarikat, kami telah mendaftar di pejabat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi pendaftaran syarikat.
F) Budaya
·
- Budaya adalah pekara yang diamalkan di sesuatu tempat dari turun temurun seperti adat dan budaya, bahasa, agama, cara pemakaian dan nilai moral.
- Lebah madu merupakan makanan tradisi tetapi dengan wajah baru dan bersesuaian mengikut kehendak pelanggan dengan membuat sesuatu trend yang digunakan
Satu aktiviti penternakan yang berdaya maju
ReplyDelete